Zahraničí (Pondělí, 29. listopadu 2021 02:47:11)

Pondělí 18. 10. 2021 15:21:00

Do Tater už jen elektromobilem! Slováci chtějí "zavřít" oblíbené turistické cíle

Do Vysokých Tater každoročně míří na svoje letní i zimní dovolené tisíce Čechů. Většina z nich přitom na Slovensko vyráží svými auty. Naši východní sousedé ale zvažují výrazný zásah v duchu zelené politiky. Auta se spalovacími motory by se už do Tater nedostala.

Slovenské ministerstvo dopravy zvažuje, že v Tatrách vytvoří bezemisní zónu. Vjezd by byl povolen pouze elektromobilům, informuje například slovenský portál autoviny.sk.

Zelený plán vzniká ve spolupráci ministerstva s organizací driving.digital. Iniciativa si dává za cíl postupné vytvoření "zelených" Tater do roku 2030.

Ve Vysokých Tatrách by tak platil zákaz vjezdu vozidel se spalovacími motory, prioritu by dostaly elektromobily a hlavně veřejná doprava.

Podle zvažovaného plánu by v podhůří vznikla velkokapacitní záchytná parkoviště poblíž dálnice a železnice s napojením na linky veřejné dopravy obsluhované ekologickými autobusy, elektrickou zubačkou a tramvajemi s častým intervalem, do zóny by zajížděly i ekologické hotelové minibusy.

Současně se plánuje vytvoření dalších cyklostezek a rozšíření nabídky půjčoven kol, elektrokol a koloběžek. Bezemisní zóny by tak byly kombinací pěších zón a cyklostezek s kvalitní veřejnou dopravou. Hlavním cílem je omezení individuální dopravy v oblastech s volným pohybem lidí.

​"Vždy, když někdo hledal podporu, u mě našel dveře otevřené. Rád se budu bavit i o bezemisních zónách, ale ten problém je někde jinde, je v nastavení mysli, v nás, ve státě. Rádi mluvíme o snižování emisí do roku 2030, 2050, ale nic proto neděláme," řekl slovenský ministr dopravy Andrej Doležal během konference, která se ve Vysokých Tatrách konala na konci září v rámci Evropského týdne mobility.

"Z iniciativy je dnes programový záměr, jehož cílem je postupně do roku 2030 vytvářet inteligentní bezemisní zóny ve městech a regionech Slovenska. Tatry jsou národním symbolem, pamatuji si, jak při přípravě MS v lyžování v roce 1970 sjednotily tehdy celé Československo. Tatry mají tu moc opět nastartovat něco velkého, udělat ze Slovenska světového lídra s čistými a zdravými městy a regiony i díky uplatnění zelených a digitálních inovací v dopravě a dalších odvětvích naší ekonomiky," doplnil Igor Šenkarčin, iniciátor projektu Tatry 2030.

​Tatry mají být pilotním projektem, ale vize ministerstva dopravy a organizace driving.digital se týká i dalších regionů a měst Slovenska. V horské oblasti, kterou každoročně navštíví statisíce turistů, by ale byl zásah nejcitelnější.

Iniciativa argumentuje tím, že podobné zóny vznikají v celé řadě evropských metropolí, které postupně omezují vjezd aut s konvenčním pohonem (především s dieselovými motory) v rámci boje za snížení emisí skleníkových plynů.

Inspirací má být i švýcarský Zermatt, městečko pod Matterhornem, kam mají auta vjezd zakázán už půl století. Návštěvníci oblasti, která je podobně velká jako slovenské Vysoké Tatry, platí tučné poplatky za záchytná parkoviště a dál využívají veřejné linky, elektrické taxíky a autobusy.