Domácí + politika (Středa, 4. prosince 2024 01:54:25)

Pátek 1. 11. 2024 21:00:00

Na dálnici D1 chybí parkovací místa pro kamiony. Není prostor, říká ministerstvo

Velkým problémem kamionové dopravy v Česku je nedostatek parkovacích míst u dálnic a týká se to hlavně dálnice D1. Kvůli nedostatku volných pozemků stát může postavit už jen pár desítek parkovacích míst pro kamiony. Ministerstvo dopravy chce proto oslovit soukromé vlastníky pozemků u D1, aby budovali truckcentra. Jenže řada z nich to odmítá.

Chybějící místa pro kamiony okolo dálnice D1 zkouší postupně a poměrně zdlouhavě budovat stát. Dálniční odpočívadla se teď rozšiřují u Humpolce. Ale je to jen o pár míst. Státu dochází dech nebo spíš místa, kde parkovací plochy může budovat.

Plánuje už jen asi 50 nových stání pro kamiony. Potřeba jich je přitom skoro tisícovka. "V tuhle chvíli jsou z pohledu státu vyčerpané možnosti, jak stavět nebo rozšiřovat kapacity," uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

"Je škoda, že se nevyužilo té rozsáhlé rekonstrukce dálnice D1 a žádná nová parkovací místa tam nevznikla, když se budovalo takříkajíc od znova," postěžoval si mluvčí ČESMAD Martin Felix.

​Podle odborníků se kdysi zaspalo jak při výkupu volných pozemků, tak i při plánování a ministerstvo dopravy se teď jako na poslední záchranu obrací na soukromé vlastníky pozemků podél dálnice D1. "Jednáme i se soukromými společnostmi o tom, aby mohly podél D1 vzniknout soukromé truckparky," sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Jenže i tam to bude mít stát velmi těžké. Řada vlastníků pozemků okolo D1 se k výstavbě truckcenter staví odmítavě. "Jde o to, že náklady na vybudování zázemí pro parkovaní kamionů jsou opravdu vysoké," řekla Zuzana Rodová ze společnosti PETROL, která vlastní vhodné pozemky.

Celkově podél všech českých dálnic chybí na 1 500 kamionových stání. Ředitelství silnic a dálnic chce každý rok postavit až 200 nových. Okolo D1, kde jsou potřeba nejvíce, ale budou nejspíš chybět i nadále.