Zahraničí (Středa, 23. září 2020 8:29:52)

Dovoz ojetin ze zahraničí už není tak výhodný. Tohle ho prodražilo

Silný kurz eura a poměrně nízké ceny ojetin na českém trhu způsobují, že se dovoz ojetého auta ze zahraničí už prakticky nevyplácí.

Dlouho platilo, že pokud jste chtěli skutečně kvalitní ojetinu, museli jste pro ni za hranice, například do Německa nebo Švýcarska. Jenže trh s ojetými vozy se u nás během posledních několika let výrazně zkvalitnil a navíc neplatí, že jsou solidní ojetá auta velmi drahá. Spíše naopak, a tak se jejich dovoz už prakticky nevyplácí.

 

"Nevýhodou je především silný kurz eura ke koruně, který zdražuje zahraniční auta o zhruba 10 %,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Například ojeté vozidlo v ceně 10 000 eur je kvůli slabé koruně o nezanedbatelných 25 000 korun dražší než když stálo euro okolo 25 korun.

 

"Kupující také musí počítat s náklady na individuální dovoz auta, které mohou vyjít i na více než 10 000 korun,“ upozorňuje dále Svoboda. Tím se dovezené vozidlo významně zdražuje a často pak stojí více než podobné auto na českém trhu.

 

Dávno také neplatí, že třeba ojeté auto z Německa je kvalitnější než stejné auto u nás. Například i v Německu je velké riziko koupě auta se stočeným tachometrem, podle německého autoklubu ADAC má prý až třetina aut v Německu upravené počítadlo ujeté vzdálenosti!

 

Co (ne)dělat při dopravní nehodě? RADY, TIPY, NÁVODY

 

Na kupující čeká i past v podobě obtížné vymahatelnosti práva a záruk. "Kupující, který vážil několik set kilometrů dlouhou cestu do zahraničí se nechce jen tak otočit ve dveřích a koupí i auto, které má zjevné vady,“ varuje Tomáš Svoboda z Auto ESA.

 

Když už, raději si v blízkém okolí vyhlédněte několik prodejců a aut, ať nejedete kvůli jednomu autu zbytečně. Vymáhání vrácení peněz a zákonných záruk je totiž mnohem obtížnější a zdlouhavé. Z tohoto hlediska má zájemce o ojeté auto na českém trhu mnohem lepší postavení.

 

Riziková je i koupě ojetého auta například v Rakousku. Rakousko totiž používá k solení silnic v zimním období velmi agresivní prostředky, které napadají podvozek vozu a karoserii. Tím dochází u ojetých aut z Rakouska mnohem snáze k brzké korozi.

 

Ne všichni prodejci ojetých aut za hranicemi jsou solidní a spolehliví obchodníci a i tam se setkáte s praktikami, které byly u nás k vidění na počátku devadesátých let. Pro skutečně kvalitní ojeté auto musíte k renomovanému prodejci nebo přímo k dealerovi značky. A za takové auto si výrazně připlatíte.

 

"Individuální dovoz ze zahraničí má smysl pouze v případě, že zájemce hledá auto, které se na našem trhu vyskytuje jen výjimečně,“ vysvětluje Svoboda z Auto ESA. Jde tedy především o exkluzivní, luxusní a sportovní vozy.

 

V případě běžných aut ale postrádá koupě vozu v zahraničí smysl. Ceny jsou na českém trhu příznivé, výběr je veliký a výrazně se zlepšila kultura obchodu s ojetými vozy. Renomované autobazary mají také mnohem přísnější kritéria výkupu vozidel a protože má kupující poměrně velkorysé právní záruky, na nekvalitní ojetinu dnes v renomovaném autobazaru prakticky nenarazíte.

Odkazy jsou pouze informační, jejich obsah není předmětem zpravodajského servisu.