Sport (Pondělí, 14. října 2019 0:57:41)

Piero Ferrari o odchodu "Italů" z F1: Tentokrát neblafujeme

Syn zakladetele společnosti Enza Ferrariho a její spolumajitel tvrdí, že italská stáj svoji hrozbu týkající se odchodu z F1 kvůli rozpočtovým stropům, myslí vážně.

Jeden z vysokých představitelů firmy Piero Ferrari přirovnal situaci k hrozbě svého otce Enza, zakladatele společnosti, jenž v osmdesátých letech stáhnul Ferrari ze slavného amerického závodu 500 mil Indianapolis.

"Tehdy neblafoval,“ řekl Piero Ferrari pro britských deník The Guardian. "Myslel to zcela vážně, stejně jako teď my,“ dodal Ferrari.

"Neděláme si legraci. Pokud nedojde ke změně pravidel, tak mohu prohlásit, že Ferrari nebude příští rok účastníkem mistrovství světa F1," prohlásil rezolutně Ferrari.

Rozpočtové stropy, to je oč tu běží

Stáj Ferrari je jedním ze čtveřice silných týmů, které nesouhlasí s novými pravidly, jež mají vstoupit v platnost v roce 2010. Stejný názor na celou věc mají také Red Bull, Toyota a Renault, které hrozí odstoupením z celého seriálu, pokud nedojde ke změně pravidel.

A co vyvolává tolik vášně? Mezinárodní automobilová federace (FIA) plánuje zavést pro jednotlivé týmy dobrovolný rozpočtový strop 40 milionů liber ( asi 1,2 miliardy korun). Stáje, které nařízení FIA akceptují, budou mít větší svobodu v oblasti technických pravidel. Předpokládá se, že díky tomu budou dosahovat až o 3 sekundy rychlejších časů na kolo, než ostatní.

Co se Ferrari nelíbí?

Piero Ferrari jako poslední žijící syn Enza Ferrariho vlastní 10 % hrdé italské firmy. Zúčastnil se úterního jednání společnosti, kde se její ředitelé rozhodli, že ukončí 60leté působení Ferrari v F1, pokud šéf FIA Max Mosley pravidla nezmění.

"První problém nových pravidel spočivá v tom, že rozpočtové stropy nebude možné spolehlivě kontrolovat,“ řekl viceprezident slavné značky.

"Za druhé si nemyslíme, že je dobré, aby týmy, které přijmou rozpočtové stropy, byly zvýhodněny. Pokud začínáme všichni na stejné startovní lajně, tak bychom měli mít totožné podmínky,“ vysvětluje Ferrari.

"Přirovnal bych to k fotbalu. V Itálii máme Inter Milán, který vyhrává a utrácí ohromné množství finančních prostředků, aby si mohl koupit ty nejlepší hráče. Na druhou stranu jsou tu týmy jako Katánie, které peníze nemají. Umožníme jí tedy, aby mohla nastoupit na hřiště s 12 hráči, a Interu nařídíme, aby hrál pouze s 9 fotbalisty? Ne, protože to nebude fér,“ přemítá Ferrari.

Ferrari: Šetřit lze i jinak, než zavedením rozpočtových stropů

Podle Mosleyho je rozpočtový strop nezbytný k tomu, aby F1 přežila finanční krizi. Říká, že provoz vítězného auta je příliš drahý a zároveň dodává, že kvůli vysokým nákladům nemohou do F1 vstoupit nové týmy.

"Můžete redukovat náklady aniž by existoval rozpočtový strop. Budeme šetřit na technických dílech, což už se děje v případě motorů a v následujícím roce se to dotkne převodovek. Dále lze šetřit na materiálech, například karbonu, z nichž se vyrábí kokpit,“ řekl Ferrari, který tvrdí, že Mosley ignoroval proceduru, která nařizuje, že změnu pravidel musí konzultovat rovněž s týmy.

Historie Ferrari v F1 se datuje od roku 1950:

Pokud Mosley nesleví ze svých požadavků, tak si Ferrari dokáže představit, že by mohl tým z Maranella závodit v jiném automobilovém seriálu. "A proč ne?“ myslí si. Jsem přesvědčený o tom, že silná pozice, kterou má v Ferrari v současné době, se začala rodit v závodech jako 24 hodin Lemans či v podnicích sportovních vozů,“ říká Ferrari.

Ve filmu o slavném vytrvalostním závodě v Le Mans se představil hvězdný herec Steve McQueen:

Mosley však už dříve kontroval, že si F1 bez Ferrari dokáže představit, kvůli čemuž se však dostal do sporu s jejím šéfem Berniem Ecclestonem. Přijde tedy opravdu F1 o legendu? Hodně napovědět může už páteční schůzka Maxe Mosleyho s představiteli týmů, na níž budou problémová témata projednána.

Odkazy jsou pouze informační, jejich obsah není předmětem zpravodajského servisu.