Krimi (Středa, 23. září 2020 8:07:46)

Co (ne)dělat při dopravní nehodě? RADY, TIPY, NÁVODY

Nehoda je věc nepříjemná, ale stát se může každému. Důležité je nepanikařit a snažit se zachovat si rozum a důstojnost. Přinášíme seznam rad, co a jak dělat bezprostředně po nehodě...

Každý se snaží dojet do cíle včas a bezpečně, přesto se dopravní nehody stávají. Víte ale, jak v takové situaci postupovat? Poradíme vám, jak se zachovat, co dělat a co hlavně v takovém případě nedělat.

 

Zastavte auto a poskytněte pomoc


Když jste účastníky nehody, zastavte ihned vozidlo. Ujistěte se, že jsou všichni cestující v autě v pořádku, zapněte výstražná světla a vystupte z vozidla. Zjistěte, v jakém stavu jsou další zúčastněná auta a především jejich cestující. Poskytněte jim ihned nezbytnou první pomoc, pokud je to potřeba.

 

„Pokud dojde ke zranení osob, je potřeba ihned volat záchranku a pak policii,“ radí Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Podle zákona je nutné volat policii k nehodě i tehdy, pokud dojde k poškození na příslušenství nebo značení pozemní komunikace. Typicky, když je třeba poražena dopravní značka nebo auto poškodí svodidla. Použijte výstražný trojúhelník a označte dostatečně zřetelně místo nehody. Pokud je to nutné, smíte i řídit okolní provoz.

 

Nebuďte agresivní a vulgární


Jistě, rozbili vám auto a případně se někdo zranil, ale to není důvod, abyste byli agresivní a vulgární. Ničemu tím nepomůžete, tím spíše pak s vámi nebudou další účastníci nehody spolupracovat, nebo budou reagovat podobně vulgárním a agresivním způsobem. Od určení míry zavinění nehody je tu policie a škodu uhradí pojišťovna. Vy se především snažte poskytnout pomoc zraněným.

 

Zvažte, zda je nutné zavolat policii


Pokud je škoda na vozidlech evidentně nižší než 100 000 korun, nedošlo ke zranění nebo usmrcení osoby, ani není poškozeno příslušenství a značení komunikace a rovněž vozidla nebrání provozu, je na zvážení, zda je potřeba volat policii. Řidiči se ale v takovém případě musí shodnout na zavinění nehody. Následně je důležité správně a důkladně vyplnit protokol o nehodě, který bude vyžadovat pojišťovna k řešení škodní události.

 

Jak správně zabezpečit auto před krádeží? Rady odborníka

 

„Pokud přivoláte policii, ta sepíše protokol o nehodě. Ten ale podepište pouze tehdy, když s ním plně souhlasíte,“ radí Tomáš Svoboda z Auto ESA. Když nesouhlasíte s tím, co policie do protokolu píše, máte možnost se v něm vyjádřit. Napište do něj cokoli, co uznáte za vhodné.

 

Sepište záznam o nehodě


I když nehodu zaznamenává policie, pořiďte si fotodokumentaci. Pokud nehodu neřešíte s policií, pořiďte co nejvíc fotek místa nehody a poškození vozů. Zdokumentujte také umístění vozidel na silnici po nehodě, než začnete auta odklízet.

 

Zaznemanejte si jména a adresy všech účastníků nehody a případných svědků. Také si zapište registrační značky a identifikační čísla VIN zúčastněných vozidel. Vše pečlivě zaznamenejte do záznamu o nehodě. Je na to připravený formulář, který vám dala pojišťovna, když jste si zařizovali povinné ručení. V něm se zakreslí i poloha vozidel při nehodě a vypisují se v něm všechny potřebné údaje. Jedná se o mezinárodně uznávaný protokol, který můžete použít i v zahraničí. Pojišťovna z něj pak vychází.

 

Kontaktujte pojišťovnu


Pokud není vaše auto pojízdné, kontaktujte smluvní asistenční službu vaší pojišťovny. „Pozor si dejte na tzv. lovce nehod, kteří se vydávají za asistenční služby,“ radí Tomáš Svoboda z Auto ESA. „Pojišťovny mají oficiální asistenční telefonní číslo 1224, na které můžete volat,“ doplňuje Svoboda. Neoficiální asistenční služby totiž nechtějí pojišťovny proplácet a motorista pak čelí poměrně vysokým poplatkům, někdy i v řádu desetitisíců, za odtahy vozidel, servis a náhradní auto.

 

Vaše pojišťovna by vám pak měla pomoci s likvidací pojistné události, některé nabízejí i přistavení náhradního vozidla. Rychlost řešení události se liší podle pojišťovny a podle toho, jak máte nastavené pojistné podmínky ve smlouvě.

Odkazy jsou pouze informační, jejich obsah není předmětem zpravodajského servisu.