Ekonomika (Neděle, 22. dubna 2018 6:40:05)

Jak naložit s nevhodným dárkem? Poznejte svá práva a možnosti

Špatně vybraný dárek k Vánocům? Žádný problém! Mnoho obchodů dnes nabízí možnost výměny nebo přímo vrácení zboží, které se obdarovanému úplně netrefilo do vkusu. V tom případě je ale nutné mít na paměti, že vrácení nebo výměna zboží nejsou klasická reklamace a mohou s nimi být spojené různé podmínky.

Na co by tedy zákazník měl myslet při vracení zboží a jaká práva má při reklamaci?

 

REKLAMACE

 

Jaké doklady musíte při reklamaci předložit?


Vedle originální papírové nebo elektronické účtenky poslouží jako doklad při reklamaci i fotografie účtenky v mobilu, výpis z účtu, starší reklamační protokoly, originální obal, specifičnost zboží, které nikdo jiný neprodává, a dokonce i svědecká výpověď.


o Iva Haiderová z právního oddělení Air Bank radí: „Nekupte doma krabice s papírovými účtenkami. Raději si doklad vyfoťte a uložte na nějaké bezpečné virtuální místo. Všechny své účtenky a dokumenty tak budete mít hezky po kupě, nikdy vám nevyblednou, a když je budete potřebovat, jednoduše a rychle je zase najdete.“ Podívejte se na možnosti svého bankovního účtu, některé banky tuto službu nabízejí.


Za jak dlouho se reklamace vyřídí


O reklamaci musí prodejce rozhodnout ihned, ve složitějších případech do tří dnů. Na vyřešení reklamace má maximálně 30 kalendářních dnů. Iva Haiderová radí: „Prodejce by se měl snažit reklamaci vyřešit bez zbytečného odkladu. Pokud to nestihne do třiceti kalendářních dnů, může zákazník od kupní smlouvy odstoupit.“

 

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/440xX/Jan2016/1821801.jpg?e13e


Je lepší si vzít nové zboží nebo raději chtít peníze?


Dejte si pozor na výměnu zboží za reklamovaný kus. Záruční lhůta se tím neprodlužuje. „Pokud prodejce nabízí výměnu reklamovaného zboží, nezačíná automaticky běžet nová dvouletá záruka, ale dál platí původní záruka. Pokud hrozí, že se vada bude opakovat, může být lepší nechat si vrátit peníze, zboží si koupit znovu a mít tak zase plnou, 24měsíční záruku,“ dodává Iva Haiderová.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nenechte se v obchodě nachytat: Tohle jsou triky supermarketů!
Kdy se vyplatí dovolenou reklamovat a kdy nemáte šanci?
Kadeřník vám zničil vlasy? Braňte se!

 

VÝMĚNA NEBO VRÁCENÍ ZBOŽÍ

 

U vrácení nebo výměny zboží si podmínky určuje obchodník


Kvůli reklamaci bot, kterým upadl podpatek, krabici schovávat nemusíte. Ale když si budete chtít obuv vyměnit za jinou velikost, může obchodník originální obal požadovat. „Mnoho obchodů dnes nabízí možnost vrácení nebo výměnu zboží. V tomto případě se ale nejedná o reklamaci, a je tedy nutné dodržet podmínky prodejce. Ten může požadovat například navrácení zboží v původním obalu, našité visačky nebo předložení účtenky,“ popisuje Iva Haiderová.

 

Průzkum: Češi a reklamace

Papírovou účtenku někdy ztratilo 71 % lidí a 53 % účtenka vybledla. Každý druhý Čech měl během roku 2015 osobní zkušenost s reklamováním nějakého zboží nebo služby. Reklamací ale mohlo být ještě víc, pokud by některým lidem účtenka nevybledla nebo ji neztratili. 56 % lidí totiž kvůli ztracené nebo vybledlé účtence nakonec vůbec nereklamuje. Přitom stačí účtenku třeba vyfotit mobilem a při reklamaci pak jako doklad o koupi ukázat její fotku. O této možnosti ale podle výzkumu společnosti STEM/MARK ví zatím jen 41 % lidí.

 


Některé zboží zakoupené přes e-shop vrátit nemůžete


Zboží z e-shopu můžete do 14 dnů vrátit, to je známá věc. Ale neplatí to na všechno. Například věci na míru, knihy nebo rychle se kazící zboží vrátit nemůžete.


Iva Haiderová dodává: „V případě, že zákazník zakoupí zboží na dálku, tedy nejčastěji přes internetový obchod, může do čtrnácti dnů od kupní smlouvy odstoupit. Lhůta začíná běžet ode dne převzetí zboží. Čtrnáct dní na odstoupení od smlouvy ale neplatí, když se jedná o věci, které byly zákazníkovi upraveny na míru, rychle se kazící zboží, noviny, časopisy a podobně.“

Odkazy jsou pouze informační, jejich obsah není předmětem zpravodajského servisu.