Ekonomika (Pátek, 23. října 2020 13:02:04)

Jak správně koupit ojeté auto s dieselovým motorem

I přes klesajicí ceny benzínu jsou diesely stále ve velké oblibě. Jak ale vybrat to správné ojeté auto s naftovým motorem?

Zájemci o ojeté auto stále dávají přednost autům se vznětovými motory, i když ceny paliva poslední dobou rychle klesají. Jenže pro plno lidí jsou provozní náklady důležité a nedá se zpochybnit, že diesel je obecně úspornější než srovnatelně silný benzínový motor, pokud jde o spotřebu paliva. A diesel má samozřejmě i další výhody. Jenže ne vždy se vyplatí. Takže jak správně takové auto koupit?


Spočítejte si, jestli se to vyplatí

 

Důležité je ujistit se, že auto na naftu využijete. „Turbodiesel se vyplatí spíše těm motoristům, kteří ročně najedou více než 20 000 km,“ říká k tomu Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Diesely mají totiž sice nižší spotřebu, ale obecně dražší a náročnější servis.

 

U dieselů hrozí také dražší a komplikovanější poruchy než u poměrně jednoduchých atmosférických benzínových motorů. „Cena za tyto opravy může snadno smazat úspory na palivu,“ doplňuje k tomu Svoboda. Nicméně ani moderní přeplňované benzínové motory nejsou tak snadné na údržbu jako starší jednotky.

 

Pozor na obvyklé závady

 

Moderní turbodiesely jsou velmi exponované pohonné jednotky. Zákazníci chtějí vysoký výkon, ale zároveň nízkou spotřebu. S požadavky na vysoké výkony, nižší emise a vyšší kultivovanost přišly poruchy, které provozovatelé starých jednoduchých dieselů neznali.

 

„Nejčastěji se u dieselů objevují poruchy vstřikovačů, vadný EGR ventil či opotřebovaný dvouhmotový setrvačník,“ upozorňuje Svoboda z Auto ESA. „Nově musí motoristé řešit také filtry pevných částic,“ dodává. S takovými poruchami se u jednodušších atmosférických benzínových motorů prakticky nesetkáte.


Projděte si statistiky a články

 

Každý motor má určitá specifika a časem se u něj projevují jiné závady. Například oblíbené koncernové šestnáctiventilové motory 2.0 TDI PD sice nemají problematický filtr pevných částic, ale trpí na poruchy mazání a padající rozvody.

 

Pozor! Změnila se pravidla nákupu a prodeje aut! PRŮVODCE

 

Osmiventil 2.0 TDI PD je spolehlivější, ale má zase filtr pevných částic. Naproti tomu klasický motor 1.9 TDI je stále prakticky nezničitelný. I konkurenční motor 1.8 TDCI od Fordu, který se montoval do Fordů C-Max a S-Max, je velmi povedená a vyhledávaná jednotka.

 

Příkladem nespolehlivé jednotky je třeba dvoulitrový turbodiesel N47D20 od BMW montovaný od roku 2007. Dobrá volba nejsou ani maloobjemové turbodiesely, například 1.3 Multijet od Fiatu či motor 1.5 dCi od Renaultu. Bývají velmi unavené a doslova utrápené z města a dálničního provozu.

 

Nutná je dlouhá zkušební jízda

 

Turbodiesel je potřeba velmi důkladně vyzkoušet při testovací jízdě. Poslouchejte, co motor dělá při rozjezdu. Pokud se ozývá na volnoběh hlasité klepání, které po vyšlápnutí spojky zmizí, jde pravděpodobně o opotřebovaný dvouhmotový setrvačník. Jeho výměna při tom může stát i přes dvacet tisíc korun.

 

Všímejte si i kouřivosti. Charakteristický šedomodrý dým značí o úniku oleje do motoru, bílý dým zase zpravidla o prasklé hlavě válců a úniku chladící kapaliny. Pozorujte také, co dělá teplota motoru a jak se motor chová pod zátěží. Důkladně vyzkoušejte i převodovku.


Diesel kupujte v zimě

 

Velmi dobrým obdobím na nákup ojetého dieselu je zima. Teploty pod bodem mrazu kvalitu naftového motoru vyzkouší na maximum. „Při nízkých teplotách začínají mít diesely problémy se startováním,“ upozorňuje Tomáš Svoboda z Auto ESA. Nejčastěji se tak odhalí problémy se žhavícími cívkami a také s přívodem paliva. Nezřídka se totiž objevuje zamrzlý palivový filtr vlivem vody v palivovém vedení.

 

Zájemce o ojetý diesel by si tedy měl především zjistit o vyhlédnutém autě co nejvíce informací a spočítat si, jestli se mu provoz dieselu z dlouhodobého hlediska vyplatí.
 

 

ČTĚTE TAKÉ:

Blondýna parkuje: Kvůli tomuto videu si z Čechů utahují po celé Evropě

Google Street View opět boduje: Načapal páreček při sexu na kapotě

Odkazy jsou pouze informační, jejich obsah není předmětem zpravodajského servisu.