Ekonomika (Středa, 11. prosince 2019 2:16:57)

Vybíráte velké auto pro celou rodinu? RADY, JAK NENALETĚT

Velkoprostorové vozy - tzv. MPV, jsou velmi populární především mezi prakticky založenými řidiči. Jak se ale nespálit a koupit ten nejvhodnější?

Dnes je na trhu celá řada velkoprostorových rodinných vozů (tzv. MPV) a většina z nich je už i velmi dobře promyšlená. Přesto by měl zájemce o MPV pečlivě vybírat a především si uvědomit několik zvláštností, které by ho mohli při návštěvě servisu nebo při řešení drobných oprav překvapit.


“Už svým založením mají MPV velkou prosklenou plochu, což se v případě oprav rozbitého okna může pěkně prodražit. Například čelní sklo na oblíbené MPV Ford S-Max stojí od zhruba 7000 korun, ale pokud si koupíte dobře vybavený model s dešťovým senzorem nebo vyhříváním čelního skla, což je zejména v zimních měsících velmi příjemné, může se cena takového okna vyšplhat klidně i na 40 000 korun” říká Tomáš Svoboda z Auto ESA.


Vzhledem k větší čelní ploše a tím pádem vyššímu odporu vzduchu mají vozy MPV i vyšší spotřebu paliva než srovnatelné motory například v podobně velkém kombi. Některá MPV mají také kratší převodové stupně, což se do spotřeby rovněž projevuje negativně, ale zase to pomáhá pružné akceleraci a usnadňuje jízdu například s přívěsem nebo při plném zatížení.


Moderní MPV mají také široce variabilní interiér. Sedačky jdou ve většině takových aut nejen sklápět, ale i různě posouvat nebo dokonce vyndat. “Roste i obliba sedmimístných verzí. Pokud kupujete MPV s velmi variabilním interiérem, velmi pečlivě vyzkoušejte všechny mechanismy sklápění sedadel, možnosti jejich vyjmutí a také prohlédněte všemožné přihrádky, schránky a kapsy” doplňuje Svoboda z Auto ESA. Do všech možných záhybů se snadno dostanou nečistoty a pokud bývalý majitel vozil v autě hodně špinavé věci, jemné kamínky a písem mohou choulostivý mechanismus skládání sedaček úplně zničit.



Auto o sto tisíc levněji? Stačí zatočit Kolem plných slev v Autocentrum ESA


Počítejte rovněž s tím, že zejména zadní sedadla v MPV dostávají zabrat, pokud vozíte pravidelně děti. Výrobci dnes hledí především na cenu a konstrukce některých částí není příliš robustní. Nejsou výjimkou vozy s poměrně malým kilometrovým proběhem, které vzadu vržou, některé díly jsou ulomené a ne všechno pasuje přesně, jak má. Vybírejte proto pečlivě a případně máte hned další důvod ke smlouvání o ceně takto poškozeného auta.


Každý má jiné preference, ale vyberte si několik různých aut od různých značek a vyzkoušejte, zda vám vyhovují. “Každé auto má trochu jinak řešenou ergonomii a zatímco někomu se může nejlépe sedět ve Volkswagenu, jinému padne jako ulitý Ford anebo se mu bude líbit Citroen či Renault. Výběr je opravdu široký a jako kupující byste neměli nic uspěchat” radí odborník. Aut bude na trhu dostatek vždycky, takže pokud vám jedno auto "uteče", počkejte si na jiné.


Nejoblíbenější jsou samozřejmě dieselové motorizace, ale s rostoucí složitostí naftových verzí a nákladným servisem se opět někteří motoristé vrací k benzínovým motorům. “Pokud ročně najezdíte málo kilometrů a čekají vás především krátké trasy, aspoň zkuste o benzínovém motoru uvažovat. Nevýhodou je, že u nás je nabídka benzínových MPV menší. Výhodou je zase obvykle nižší pořizovací cena a zpravidla bezproblémový provoz. To o některých dieselech tak úplně neplatí a i když mají nízkou spotřebu, investice do oprav turbodmychadel a filtrů pevných částic se mohou velice prodražit” varuje Tomáš Svoboda z Auto ESA.


Které značka MPV je nejlepší?

Mezi velmi oblíbená MPV patří francouzské vozy Renault Scenic, Citroen Picasso či z novějších třeba Peugeot 5008. Jejich výhodou je široká nabídka ojetin, příznivé ceny a u některých modelů i poměrně slušná nabídka benzínových motorizací. Na druhou stranu ne úplně každému budou vyhovovat typicky francouzské měkké sedačky, které se brzy prosedí, a podivná ergonomie ovládání některých modelů, například Citroenu. Francouzské vozy také figurují ve statistikách spolehlivosti a poruchovosti na nelichotivě nízkých příčkách.


“Zajímavou volbou je trio příbuzných modelů Volkswagen Sharan, Ford Galaxy a Seat Alhambra. Vozy jsou postavené na stejném základě a potěší slušnou praktičnosti a poměrně dobrou spolehlivostí. Většina z nich má ale už za sebou těžký život, mají hodně najeto a po letech provozu už často trpí korozí. Nicméně pro zájemce s omezeným rozpočtem to není úplně špatná volba” říká Svoboda.


Z modernějších vozů je velmi lákavý třeba Ford S-Max, který potěší nejen prostorem, ale také dynamikou a jízdními vlastnostmi. “Na rozdíl od některých jiných vozů je právě u S-Maxe diesel sázka na jistotu, neboť naftové motory 2.0 TDCI patří k těm spolehlivějším” doplňuje odborník z Auto ESA. Z konkurence jmenujme také třeba Opel Zafira, který sice nepotěší dynamikou a jeho diesely jsou poměrně hlučné, ovšem Zafira je spolehlivé a kvalitní auto.


Nedá se samozřejmě generalizovat. Zájemce by si měl především ujasnit, co přesně chce a stanovit si jasný rozpočet, ve kterém chce vybírat. “Pamatujte, že počet ujetých kilometrů není rozhodující, zajímejte se především o stav celého auta a jak na vás působí. Při sebemenších pochybách se podívejte po jiném voze, protože moderních MPV je na trhu opravdu dostatek a jsou za příznivé ceny” uzavírá Tomáš Svoboda z Auto ESA.

Odkazy jsou pouze informační, jejich obsah není předmětem zpravodajského servisu.