Ekonomika (Čtvrtek, 26. listopadu 2020 13:20:04)

CzechInvest loni zprostředkoval rekordních 350 projektů za 26 miliard korun

Nové investice zajištěné činností agentury CzechInvest vloni přesáhly hodnotu 26 miliard korun a vzniklo díky nim vice než 12 tisíc dlouhodobých pracovních míst. Agentura zároveň vylepšila svůj předloňský rekord v počtu zprostředkovaných projektů na 350 (+112), uvedla v pondělí CzechInvest.

Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS) k výsledkům doplnil, že statistiky ukazují na odklon od velkých investic k menším, sofistikovanějším, díky čemuž roste počet projektů s vyšší přidanou hodnotou. "Po útlumu způsobeném světovou ekonomickou krizí začínají firmy znovu nacházet chuť k investování. Na vyšším počtu investičních projektů v ČR v roce 2012 má pak samozřejmě podíl také novela zákona o investičních pobídkách," doplnil šéf rezortu Kuba.

 

Z pohledu objemu investic a počtu nově vytvořených pracovních míst jako již tradičně dominuje automobilový průmysl. Aktuální čísla ale také vykazují kontinuální růst počtu takzvaných službových projektů, mezi které patří například činnost v oblasti informačních technologiích a v centrech sdílených služeb, a projektů technologických center.

 

Naopak výrobní projekty se na celkovém počtu projektů loni podílely pouze 16 procenty. Jednoznačně přitom vede sektor IT a vývoje softwaru (38 procent). "Objem investic u IT projektů meziročně vzrostl téměř o 150 procent," upřesňuje Petr Očko, ředitel sekce fondů EU, výzkumu a vývoje Ministerstva průmyslu a obchodu, který je zároveň pověřený řízením agentury CzechInvest. Investice do tohoto druhu projektů jsou podle jeho slov méně náročné, mnoho společností se k nim proto v době ekonomické nestability uchyluje raději a častěji, než tomu bylo v minulosti. "Česká republika se zároveň v oblasti IT už několik let zpět profiluje jako lokalita s velkým potenciálem," dodává.

 

Investoři v roce 2012 nejčastěji mířili do Jihomoravského, Středočeského a Moravskoslezského kraje, které patří tradičně k velmi oblíbeným. O výběru lokality přitom nejčastěji rozhodují faktory jako připravená infrastruktura, logisticky vhodná poloha, nižší pracovní náklady, dostupnost kvalifikované pracovní síly a blízkost velkých automobilových výrobců.
 

Odkazy jsou pouze informační, jejich obsah není předmětem zpravodajského servisu.