Domácí + politika (Úterý, 11. prosince 2018 15:25:31)

Začínají platit nové jízdní řády vlaků! Co se mění ve vašem kraji?

V neděli 9. prosince začnou platit na železnicích nové jízdní řády. Řídit se jimi budeme až do 14. prosince 2019. Zatímco v některých krajích posílí počet spojů, jinde se musejí cestující připravit na omezení. Připravili jsme pro vás velký přehled.

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/640x800/Sep2010/668664.jpg?d41d

Rozsah regionální dopravy bude oproti počátku letošního roku navýšen. K nejvýznamnějším změnám bude patřit obnovení přímých víkendových vlaků Hradec Králové – Trutnov – Svoboda nad Úpou, zavedení dalšího spěšného vlaku Trutnov – Hradec Králové v pracovní dny, doplnění rychlíkového spojení Prahy a Hradce Králové o víkendu a posílení rekreační dopravy v oblasti Adršpašských skal a Podzvičinska.

 

Celkem bude v novém období zavedeno 711 tras regionálních vlaků. V pracovní den bude vypraveno 633 vlaků, v sobotu 478 a v neděli 489. Dále na území kraje denně pojede 50 dálkových vlaků, podobně jako v současném jízdním řádu.

 

Nejrozsáhlejší výluková činnost Správy železniční dopravní cesty v rámci modernizací a revitalizací tratí je plánována v úseku Náchod – Hronov a dále bude pokračovat komplexní rekonstrukce stanice Jaroměř, která začala v tomto roce. Naopak byla posunuta další etapa modernizace tratě Pardubice – Hradec Králové.

 

Nejpodstatnější změny nastanou na tratích:

Týniště nad Orlicí, Náchod, Broumov

Jaroměř-Pardubice, Hradec Králové - Trutnov, Jaroměř - Stará Paka

Ostroměř. Stará paka, Hostinné, Vrchlabí, Teplice nad Metují

Jičín - Kopidlno - Nymburk, Chlumec nad Cidlinou - Křinec,

Libuň - Sobotka

Na konkrétní změny se podívejte TADY.

 

 

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/640x800/Sep2010/668636.jpg?d41d

Na jihu Čech se cestující žádných velkých změn obávat nemusejí. České dráhy v Jihočeském kraji denně vypraví 346 vlaků, z toho 264 v pracovní dny a o víkendech 178. "V Jihočeském kraji je rozsah regionální dopravy v příštím roce nezměněn. Pro cestující to znamená stejné polohy vlaků jako v letošním roce," říká Jiří Kafka, ředitel Regionálního obchodního centra České Budějovice.

 

Nadále bude pokračovat budování IV. tranzitního koridoru, který cestujícím v budoucnu nabídne rychlé spojení s Prahou i zkrácení jízdní doby rychlíků z rakouského Lince přes České Budějovice do Prahy.

 

Nejzřetelnější změnou v mezistátní i vnitrostátní dálkové dopravě je na většině tratí odklon od pojmenování jednotlivých vlaků a jejich náhrada jednotnými jmény platnými pro celou linku:

Ex 7 Jižní expres Praha – České Budějovice / Linz,

R 11 Rožmberk Brno – České Budějovice / Plzeň,

R 11 Bezdrev České Budějovice – Plzeň,

R 17 Vltava Praha – České Budějovice,

R 26 Otava Praha – Písek – České Budějovice.

 

Jaké změny nastávají ve vlakové dopravě v Libereckém kraji, na Vysočině a v Olomouckém kraji, se podívejte na následující straně

 

 

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/640x800/Sep2010/668663.jpg?d41d

V Libereckém kraji vlaková doprava posílí, a to na trati Liberec – Česká Lípa – Benešov nad Ploučnicí a na trati Harrachov – Szklarska Poreba Górna. Regionální vlaky Českých drah ujedou v období platnosti jízdního řádu 2019 celkem 3,867 milionů kilometrů, z toho 1,532 milionů odjezdí vlaky na Jizerskohorské železnici. V pracovní den pojede v Libereckém kraji 515 vlaků Českých drah (z toho 456 regionálních a 59 dálkových), o víkendu 442 vlaků (383 regionálních a 59 dálkových vlaků).

 

Na trati Liberec – Česká Lípa – Benešov nad Ploučnicí – Děčín dochází k rozšíření vlaků dálkové dopravy o dva páry rychlíků Liberec – Ústí nad Labem a zpět. Změnou stanice křižování dochází u rychlíků i osobních vlaků ke zrychlení na příjezdu do Liberce o 15 minut.

 

Nově dojde k rozšíření počtu vlaků mezi Harrachovem a stanicí Szklarska Poreba Górna o dva páry celoročně v sobotu, v neděli a svátek. Nově pojede v sobotu v letní sezoně spěšný vlak z Liberce do Rovenska pod Troskami s možností přepravy jízdních kol.


Nejvýznamnější změny nastanou na tratích:

Jaroměř - Liberec

Smržovka - Josefův Důl

Liberec – Tanvald – Harrachov (– Szklarska Poręba Górna)

Turnov – Jičín – Hradec Králové hlavní nádraží

Stará Paka – Lomnice nad Popelkou (nově přečíslovaná část tratě Stará Paka – Mšeno)

Bakov nad Jizerou – Jedlová

Liberec – Česká Lípa hlavní nádraží – Benešov nad Ploučnicí

Na konkrétní změny se podívejte TADY.

 

 

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/640x800/Sep2010/668637.jpg?d41d

Na Vysočina bude rozsah regionální dopravy mírně navýšen. Na většině tratí ale dochází pouze k drobným úpravám. Regionální vlaky na Vysočině ujedou v období platnosti nadcházejícího jízdního řádu celkem 4,110 milionů kilometrů. České dráhy vypraví na Vysočině v pracovní dny v průměru 382 regionálních spojů, o sobotách 259 a nedělích 245. Hlavní změnou je rozšíření rozsahu dopravy v traťovém úseku Havlíčkův Brod – hranice kraje.

 

Správa železniční dopravní cesty plánuje rozsáhlé výluky na tratích Světlá nad Sázavou – Čerčany a Brno – Jihlava s nutností náhradní autobusové dopravy podle výlukových jízdních řádů.

 

Výraznější změna nastanou na tratích:

Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou – Pardubice

Světlá nad Sázavou – Ledeč nad Sázavou – Čerčany

Konkrétní změny najdete ZDE.

 

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/640x800/Sep2010/668668.jpg?d41d

V Olomouckém kraji bude v příštím roce vlaková doprava podobná jako letos. Dráhy vypraví v rámci kraje v pracovní dny průměrně 590 osobních a spěšných vlaků, v sobotu jich bude 457, v neděli pak 454.

 

Mezi Olomoucí a Přerovem bude nově zaveden nízkopodlažní spoj, který bude jezdit v dopoledních hodinách. Vlak bude odjíždět z Olomouce v 8:53 a do Přerova přijede v 9:15. Z Přerova zpět do Olomouce pojede z v 9:38.

 

"Nový pár nízkopodlažních vozidel zajistí komfortnější přepravu starším lidem a cestujícím s dětmi. V rámci rozvoje turistických destinací pojedou o letních prázdninách vlaky na trase Prostějov – Dzbel. V průběhu roku se budeme v rámci železniční dopravy také intenzivně zabývat nejen samotnou obslužností, ale i stavem a rozvojem staničního servisu a dalších služeb pro cestující,“ říká náměstek hejtmana Olomouckého kraje pro oblast dopravy Jan Zahradníček.

 

K výraznějším změnám dojde na tratích:

Štíty – Ústí nad Orlicí

Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín

Konkrétní změny najdete ZDE.

 

Jaké změny čekají na cestující v Jihomoravském a Karlovarském kraji, se podívejte na následující straně

 

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/640x800/Sep2010/668661.jpg?d41d

Rozsah vlakové dopravy v kraji bude významně ovlivněn celoroční výlukou ve stanici Brno hlavní nádraží. Hlavní nádraží nebude uzavřeno, dojde pouze k významnému omezení provozu, neboť nebudou možné jízdy vlaků v úsecích:

Brno hl.n. – Modřice (směr Břeclav, týká se linek Ex3, R13, S3),

Brno hl.n. – Brno-Chrlice (směr Křenovice horní nádraží, týká se jižní části linky S2),

Brno hl.n. – Brno-Černovice – Brno-Slatina (směr Veselí nad Moravou, Olomouc, Přerov, týká se linek R8, R12 a regionálních linek S6, R56).

 

Vlaky na dotčených tratích zpravidla pojedou do jiných brněnských nádraží, v některých případech bude zavedena náhradní doprava. Dopravní opatření zapracovaná do jízdního řádu lze shrnout následovně:

- Linka Ex3, tj. railjety Praha – Brno – Vídeň – Graz a vlaky EC Praha – Budapešť, pojedou přes Brno dolní nádraží, zastaví i v Brně-Židenicích.

- Linka R8, tj. rychlíky Bohumín – Brno, pojedou do / z Brna-Králova Pole, zastaví i v Brně-Židenicích, kde bude možný přestup na vlak ve / ze směru Brno hl.n.

- Linka R9, tj. rychlíky Praha – Havlíčkův Brod – Brno, pojedou do / z Brna-Králova Pole.

- Linka R12, tj. rychlíky Šumperk – Olomouc – Brno, pojedou do / z Brna-Králova Pole, zastaví i v Brně-Židenicích, kde bude možný přestup na vlak ve / ze směru Brno hl.n.

- Linka R13, tj. rychlíky a spěšné vlaky Olomouc – Hodonín – Brno, pojedou z / do Brna dolního nádraží.

- Jižní větev linky S2, tj. osobní vlaky Brno – Křenovice horní nádraží, budou nahrazeny autobusy v úseku Brno hl.n. – Brno-Chrlice, v některých případech až po Sokolnice-Telnice.

- Linka S3, tj. osobní vlaky Žďár nad Sázavou – Tišnov – Brno – Vranovice – Břeclav, pojedou přes Brno dolní nádraží, kde zastaví. Kvůli omezené kapacitě dráhy však dojde ke snížení rozsahu dopravy.

- Pro linky S6 a R56, tj. osobní a spěšné vlaky od / do Veselí nad Moravou bohužel neexistuje univerzální opatření. Část vlaků i nadále pojede až do / z Brna hl.n., část vlaků bude vedena jen do / z Brna-Židenic, přičemž pro cestu do / z Brna hl.n. bude nutné využít jiný vlak a v Brně-Židenicích přestoupit, a vybrané vlaky pojedou jen do / z Brna-Slatiny.

Na konkrétní změny se podívejte TADY.

 

 

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/640x800/Sep2010/668662.jpg?d41d

V Karlovarském kraji budou v příštím roce zavedeny nové vlaky. Nové spoje rozšíří nabídku mezinárodního spojení na trati z Chebu přes Vojtanov a dále do německého Bad Brambachu a Zwickau.

 

České dráhy vypraví v kraji každý den 274 osobních vlaků, které denně ujedou 5 916 kilometrů, což ročně představuje celkem 2 195 milionů kilometrů. V kraji dále pojedou 4 vlaky IC Pendolino, 14 expresů, 14 rychlíků a 10 mezistátních spěšných vlaků na trati Cheb – Norimberk.

 

"Cestující jistě kromě stále širšího spektra služeb ocení i oblíbené sezónní spoje, jako je vlak Cyklo Ohře mezi Karlovými Vary a Chebem, nebo tematický Mattoni Expres s napojením do Kyselky. Opět podpoříme oblíbené půjčovny kol Českých drah, které využívají nejen turisté přijíždějící z jiných regionů, ale i domácí," uvedl náměstek hejtmanky Martin Hurajčík.

 

Dálkové vlaky linky Cheb – Ústí nad Labem – Praha a zpět pojedou jako rychlíky, kategorie rychlík vyšší kvality bude zrušena, jelikož všechny rychlíkové soupravy jsou již modernizované. Vozy jsou vybavené klimatizací a cestující v nich můžou využit elektrické zásuvky. V těchto vlacích budou nově zařazené vozy s dětským kinem a v průběhu příštího roku v nich přibyde také možnost připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi. Všech sedm párů spojů této linky bude nově pojmenováno shodně "Krušnohor", což cestujícím zjednoduší orientaci během cesty.

 

U všech dálkových vlaků dojde ke zkrácení jízdní doby z Chebu do Prahy o 12 minut díky dokončení Ejpovického tunelu v Plzeňském kraji.

 

Výraznější změny nastanou na těchto tratích:

Cheb – Vojtanov

Cheb – Karlovy Vary – Chomutov

Karlovy Vary – Potůčky – Johanngeorgenstadt

Karlovy Vary – Krásný Jez – Horní Slavkov-Kounice

Na konkrétní změny se podívejte ZDE.

 

Jaké změny nastávají na železnicích v Ústeckém, Moravskoslezském a Pardubickém kraji, se podívejte na následující straně 

 

 

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/640x800/Sep2010/668658.jpg?d41d

V Ústecké kraji k zásadnějším změnám v železniční dopravě nedošlo. V kraji pojede 935 vlaků, z toho je 14 spojů EuroCity, 86 rychlíků, 33 spěšných vlaků a 802 osobních vlaků.

 

"Pozitivem nového jízdního řádu 2019 na území Ústeckého kraje je, že k zásadním změnám proti současnému jízdnímu řádu nedošlo. Nový koncept osobní dopravy je na lince U10 a U11, kde došlo na trati 114 Lovosice – Postoloprty ke změně infrastruktury za účelem zvyšování traťové rychlosti,“ říká Vladimír Štochl, ředitel Regionálního obchodního centra v Ústí nad Labem.

 

K výraznějším změnám dojde na těchto tratích:

Ústí nad Labem západ – Lysá nad Labem

Děčín – Liberec

Lovosice – Česká Lípa a 114 Lovosice – Postoloprty

Praha – Ústí nad Labem – Děčín

Roudnice nad Labem – Bříza

 

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/640x800/Sep2010/668665.jpg?d41d

Železniční doprava v Moravskoslezském kraji v příštím roce posílí. Mezi největší změny patří zvýšení počtu přímých spěšných vlaků z Českého Těšína a Havířova na zastávku Ostrava-Stodolní, rozšíření provozu osobních vlaků mezi Novým Jičínem a Suchdolem nad Odrou nebo zavedení nového večerního vlaku z Frýdku-Místku na Ostravici a ráno zpět. Novinkou bude i nový ranní školní vlak z Frýdlantu nad Ostravicí do Frenštátu pod Radhoštěm.

 

Regionální vlaky v Moravskoslezském kraji ujedou v roce 2019 celkem 7 154 337 vlakových kilometrů. České dráhy vypraví v rámci kraje denně 47 spěšných a 764 osobních vlaků. 

 

Nejvýznamnější změny nastanou na tratích:

Opava – Ostrava – Český Těšín

Suchdol nad Odrou – Nový Jičín

Ostrava – Valašské Meziříčí, Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice

Ostrava – Český Těšín, Ostrava – Valašské Meziříčí

Opava východ – Ostrava-Svinov

Bohumín – Suchdol n.O. / Mošnov

 

Nový jízdní řád počítá s dalším posílením dopravy mezi Prahou a Moravou. Vlaky Pendolino budou opět přijíždět ve dvouhodinovém intervalu a přibudou k nim další expresy do Varšavy, Krakova, Žiliny nebo Opavy. Posíleny budou také klasické spoje mezi Prahou a střední a severní Moravou.
Konkrétní změny najdete ZDE.

 

 

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/640x800/Sep2010/668660.jpg?d41d

V Pardubickém kraji vlaková doprava posílí. Vlaky by měly v příštím jízdním řádu ujet 4,87 milionů kilometrů. V rámci zapojení do IDS IREDO nedochází k žádným změnám, nově bude možné využít jízdenky IREDO i ve třech vlacích vyšší kategorie (IC 573, IC 575 a Ex 120).

 

K největší změně dojde na trati Pardubice – Havlíčkův Brod, kde začne platit zcela nový jízdní řád. Ten přinese rozšíření nabídky spojů, jejich mírné zrychlení a zpravidelnění. Nově bude možné cestovat, byť s přestupem v Hlinsku v Čechách, mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem prakticky po celý den i týden každé dvě hodiny, přičemž v úseku Pardubice – Hlinsko v Čechách bude i nadále možné většinou využít moderní motorové jednotky RegioShark.

 

Na trati Choceň - Litomyšl budou staženy staré motorové vozy a budou nahrazeny jednotkami Regionova a v omezeném rozsahu také vozy RegioSpider.

 

K nejvýraznějším změnám dojde na tratích:

Kolín – Pardubice – Česká Třebová

Přelouč – Prachovice

Chrudim – Moravany – Holice

Česká Třebová – Chornice – Dzbel / Velké Opatovice

Choceň – Litomyšl

Česká Třebová – Lanškroun

Velký Osek – Hradec Králové – Choceň

Týniště nad Orlicí – Letohrad

Ústí nad Orlicí – Letohrad – Králíky – Mlýnický Dvůr a 025

Dolní Lipka – Hanušovice

Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř

Pardubice – Havlíčkův Brod

Česká Třebová – Letovice

Svitavy – Žďárec u Skutče

Česká Třebová – Zábřeh na Moravě

Konkrétní změny najdete ZDE.

 

 

Jaké změny čekají na cestující v Praze a ve středních Čechách, v Plzeňském a ve Zlínském kraji, si přečtěte na následující straně

 

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/640x800/Sep2010/668657.jpg?d41d

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/640x800/Sep2010/668635.jpg?d41d

V Praze i Středočeském kraji čeká na cestující celá řada zlepšení a novinek. Vyjedou nové spěšné vlaky z Prahy do Benešova i Kutné Hory, tzv. městská linka z Roztok u Prahy do Libně začne jezdit nově každý den až do Hostivaře a na mnoha hlavních i vedlejších tratích ve Středočeském kraji přibudou další spoje.

 

Praha i Středočeský kraj v novém jízdním řádu investují do nových spojů pro cestující. V Praze ujedou vlaky v novém jízdním řádu 5,8 milionu kilometrů.

 

Zásadní zlepšení čekají na cestující ve Středočeském kraji. V pondělí 10. prosince nově vyjedou další spěšné vlaky na trati z Prahy do Benešova i do Kutné Hory. "Spěšné vlaky budou jezdit ve špičkách pracovních dní a bude v nich platit samozřejmě také tarif Pražské integrované dopravy,“ říká František Petrtýl, radní Středočeského kraje pro oblast dopravy, a dodává: "Spěšné vlaky doplní rychlíky na těchto tratích, v součtu tak pojedou ve špičce na Benešov i Kutnou Horu rychlé spoje každých 30 minut. Výhodou spěšných vlaků je, že zastaví v některých důležitých stanicích, které rychlíky projíždějí."

 

Velkou novinkou pro železniční spojení v hlavním městě je prodloužení tzv. městské linky až do Hostivaře. Dnes jezdí z Roztok u Prahy přes Podbabu a Holešovice do Libně, kde končí. "Naprostá většina spojů městské linky bude nově pokračovat z Libně až do stanice Praha-Hostivař, kde budou mít lidé možnost přestoupit dál na osobní vlaky směrem do Říčan a Benešova," říká pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr a doplňuje: "Ve špičkách pracovních dní pojedou spoje městské linky z Roztok až do Hostivaře po 30 minutách, mimo špičku a o víkendech pak jednou za hodinu.“

 

Největší změny nastanou na tratích:

Praha – Kolín, Praha – Kolín – Havlíčkův Brod

Poříčany – Nymburk

Nymburk – Jičín

Praha – Turnov a 072 Lysá nad Labem – Ústí nad Labem západ

Čelákovice – Neratovice

Mělník – Mšeno

Praha – Děčín

Kralupy nad Vltavou – Kladno

Kralupy nad Vltavou – Velvary

Praha – Kladno – Rakovník

Praha – Hostivice – Rudná u Prahy

Rakovník – Kralovice u Rakovníka

Praha – Beroun

Zadní Třebaň – Lochovice

Praha – Rudná u Prahy – Beroun

Beroun – Rakovník

Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany / Dobříš

Čerčany – Světlá nad Sázavou

Benešov u Prahy – Tábor

Praha – Benešov u Prahy

Olbramovice – Sedlčany

Kolín – Čáslav (– Havlíčkův Brod)

Praha – Lysá nad Labem – Kolín, Lysá nad Labem – Milovice

Kutná Hora – Zruč nad Sázavou

Čáslav – Třemošnice

Konkrétní změny najdete TADY.

 

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/640x800/Sep2010/668659.jpg?d41d

V Plzeňském kraji nastane vůbec největší změna z celého jízdního řádu. Zrychlí se totiž doprava mezi Prahou a městy na západě Čech. "Díky otevření Ejpovických tunelů dochází k dalšímu zrychlení cesty z Prahy do Plzně, Klatov, Domažlic, Mariánských Lázní, Chebu a do dalších míst na západě České republiky. Zkrácení cestovních časů je o více než 10 minut, a vlaky tak zvyšují svou konkurenceschopnost vůči autům a autobusům,“ zdůrazňuje zrychlení dopravy v západní části republiky Michal Štěpán, náměstek generálního ředitele ČD pro obchod.

 

Cestovní doba z pražského hlavního nádraží na plzeňské se zkrátí z 1 hodiny 25 minut na 1 hodinu 14 minut, ze Smíchova pak z 1 hodiny 18 minut na 1 hodinu 6 minut. Opačným směrem pojedou expresy z centra Plzně do centra Prahy 1 hodinu 19 minut, o 11 minut rychleji než dnes. Expresy zkrátí také cestování do Domažlic, Mariánských Lázní nebo Chebu.

 

U rychlíků se zkrátí cesta z centra Prahy do Plzně o 17 minut na 1 hodinu 25 minut, opačným směrem bude cesta oproti současnosti rychlejší o 19 minut a bude trvat 1 hodinu 29 minut. Obdobně se zkrátí také doba jízdy z Prahy do Klatov. Ta bude nově o 13 minut kratší a zabere 2 hodiny 26 minut. Na rychlíky Praha – Klatovy / Železná Ruda budou nasazeny komfortnější osobní vozy. Dosavadní vagóny bez klimatizace budou nahrazeny moderními oddílovými a velkoprostorovými vagóny 2. třídy s klimatizací a větším počtem elektrických zásuvek.
 

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/640x800/Sep2010/668666.jpg?d41d

Ve Zlínském kraji k zásadnějším změnám nedojde. Hlavní novinkou bude zavedení pátečního posilového vlaku mezi stanicemi Kroměříž a Hulín. České dráhy vypraví v kraji v pracovní dny v průměru 488 regionálních spojů, o víkendech 387.

 

Na trati Valašské Meziříčí - Kojetín bude zaveden nový páteční posilový vlak z Kroměříže (odjezd ve 13:55) do Hulína (příjezd 14:03). Tento vlak pojede vždy v pátek, mimo vánoční a letní prázdniny,  a také 18. dubna. Dále bude pokračovat do Valašského Meziříčí a Rožnova pod Radhoštěm.

Odkazy jsou pouze informační, jejich obsah není předmětem zpravodajského servisu.