Domácí + politika (Pátek, 14. prosince 2018 20:14:17)

České dráhy zdražují. Od prosince se zvedne cena za cesty vlakem

Cestování vlaky Českých drah od 9. prosince pro většinu cestujících podraží. Zdražení o 2,5 % u obyčejného jízdného beze slev vysvětluje dopravce inflací.

První polovina prosince nepřinese na železnici pouze změnu jízdního řádu. Národní dopravce chystá také zdražení jízdného. Například u vzdálenosti 25 kilometrů si cestující připlatí jednu korunu, jízdenka na 100 kilometrů vyjde nově o čtyři koruny dráž. Loni České dráhy zdražily o dvě procenta.

 

Státem vlastněný dopravce rovněž od příštího roku navýší počet spojů na průměrných 7223, což je o 182 víc než letos. "S posílením dopravy počítáme v novém jízdním řádu. Vracíme se k modelu se základním dvouhodinovým intervalem vlaků SC Pendolino a k tomu přidáváme další expresy do Varšavy, Krakova, Žiliny nebo Opavy," uvedl zástupce vedení drah Michal Štěpán.

 

Podle slov Štěpána dopravce uvažuje také o zavedení povinných místenek ve všech vlacích na komerčních linkách mezi Prahou a Ostravou. Rozhodnutí by mělo padnout do konce roku.

 

 

Nově se dráhy více zaměří na pravidelné cestující. Platnost traťových jízdenek se tak rozšíří ze současných 120 kilometrů až na vzdálenost 150 kilometrů. Jako důvod dopravce uvedl postupné zrychlování tratí a delší vzdálenosti, které dnes lidé jezdí vlakem do práce či do školy. Například jedna 143 kilometrů dlouhá cesta z Chocně do Prahy vyjde při dvaceti pracovních dnech na 147 korun.

 

V Plzni rychleji


Jednou z největších změn v novém jízdním řádu je zrychlení dopravy mezi Prahou a městy na západě Čech. "Díky otevření Ejpovických tunelů dochází k dalšímu zrychlení cesty z Prahy do Plzně, Klatov, Domažlic, Mariánských Lázní, Chebu a do dalších míst na západě České republiky. Zkrácení cestovních časů je o více než 10 minut, a vlaky tak zvyšují svou konkurenceschopnost vůči autům a autobusům," zdůrazňuje zrychlení dopravy v západní části republiky Michal Štěpán a dodává, že cesta z pražského hlavního nádraží na plzeňské se zkrátí z 1 hodiny 25 minut na 1 hodinu 14 minut, z pražského Smíchova pak z 1 hodiny 18 minut na 1 hodinu 6 minut.

 

 

Moderní vlaky a lepší Wi-Fi


Novinky chystají České dráhy také v samotných vlacích. "Po určitém zpoždění se nám podaří v novém jízdním řádu nabídnout Wi-Fi připojení k internetu v 829 vlacích, které budou mít službu uvedenou přímo v jízdním řádu. Je to více než čtvrtinový nárůst. Do konce roku bude dovybaveno Wi-Fi 92 vozů a v příštím roce to bude přibližně 200 dalších vagónů," říká Michal Štěpán. Další desítky spojů Wi-Fi nabídnou, i když přímo nebude služba uvedena v jízdním řádu.

 

S novým jízdním řádem se také rozšíří počet vlaků s komfortními vozy. Z dopravy téměř úplně vymizí „koženka“ charakteristická pro starší rychlíkové vozy. Vagóny z 80. let minulého století ještě zcela z vlaků nezmizí, ale běžně provozované vozy prošly revitalizací a dostaly textilní čalounění.

Odkazy jsou pouze informační, jejich obsah není předmětem zpravodajského servisu.