Domácí + politika (Středa, 24. května 2017 7:56:04)

Aerolinky prodávají víc letenek, než je míst! TIPY, jak zajistit odlet

I když máte koupenou letenku a rezervované místo v letadle, může se stát, že vás na palubu prostě nepustí. To na vlastní kůži zažil i pan Doležal, letecká společnost totiž prodala víc letenek, než bylo míst v letadle. A nejde o ojedinělý případ.

Seděli v letadle a těšili se na cestu do islandského Reykjavíku, ta se ale ten večer nekonala. Pan Doležal musel spolu s ostatními cestujícími palubu letadla při přestupu v Düsseldorfu opustit, dorazilo totiž víc lidí, než se předpokládalo.

 

"Hodinu jsme čekali v letadle, nakonec jsme museli zpátky," popisuje svůj hrozný zážitek pan Doležal. Letecká společnost totiž prodala více letenek, než bylo míst k sezení. Letušky všem cestujícím sice slíbily přespání a náhradní let, po probuzení ale na všechny čekalo nepříjemné překvapení. "Ráno se tam jedna paní z té naší party nevešla," dodává rozladěný pan Doležal.

 

Tu nakonec zachránil dobrovolník, který jí nabídl své místo a letěl o něco později. Podle bývalého zaměstnance ruzyňského letiště (redakce jeho totožnost zná) ale nejde o ojedinělý případ. "Letecké společnosti, zejména ty nízkonákladové, spoléhají na to, že na vybraných letech nepřijdou do letadla všichni cestující," sdělil.

 

Tuto informaci potvrdil i mluvčí Českých aerolinií Daniel Šabík. "Překnihování není plošným nástrojem, který by byl používán na všech letech a v průběhu celého roku. Naopak, v ČSA je používáme v omezené míře a pouze na linkách, které opakovaně a dlouhodobě vykazují podíl cestujících, kteří se k odletu nedostaví," vysvětlil TN.cz.

 

 

K přeprodání může dojít i poté, co se zpozdí předchozí lety jiných společností. Počet přeprodaných letenek ale zpravidla nebývá vyšší než pět míst. "Existuje prvotně jedno řešení, že letecký personál vyhlásí tzv. dobrovolníky, kteří poletí dalším letadlem. Cestující ale dostanou od společnosti finanční kompenzaci (ta se liší podle společnosti, destinace a způsobenému zpoždění) + ubytování v hotelu se stravou + letenku na nejbližší volný let," upozornil bývalý zaměstnanec.

 

Pokud se žádní dobrovolníci nenajdou, pak je zle. U některých společností platí pravidlo - kdo dřív přijde, ten dřív mele. A ten, kdo přijde poslední, prostě neodletí. Nepomůže často ani to, že máte rezervaci místa. Jiné společnosti pak vybírají cestující zásadně mimo své věrnostní programy. Vždy však máte nárok na finanční kompenzaci, hotel, letenku na nejbližší volný let a další náklady s odloženým letem spojené.

 

Mluvčí EasyJetu už dříve novinářům řekl, že případů, kdy je cestujícím z důvodu přebytku prodaných letenek odepřen nástup na palubu, je velmi málo. I tak by se vám ale mohly hodit rady, díky kterým se snížíte riziko, že se na vás nedostane.

 

 

Jak řešit situaci

 

Situaci většinou neřeší v prvním okamžiku přímo letecká společnost, ale její zastoupení - tedy vždy provozující dopravce. A tam se také dožadujte finanční kompenzace, která se liší podle vzdálenosti od cílové destinace, maximálně můžete dostat 600 euro. Vždy je ale potřeba mít doklad o zaplacení letenky!

 

Myslete na prevenci

 

Základem je dochvilnost. Nespoléhejte se na to, že když máte vyřízenou letenku i rezervované místo, odletíte. Vždycky je nejlepší být na letišti včas, s předstihem a nechodit do letadla na poslední chvíli. Pokud chcete mít co největší jistotu, že odletíte, zkoušejte věrnostní programy leteckých společností. Své klienty si obvykle hýčkají.

Odkazy jsou pouze informační, jejich obsah není předmětem zpravodajského servisu.