Domácí + politika (Pondělí, 19. října 2020 23:24:30)

10 staveb má výjimku. Tady se ale pořád stavět nesmí! PŘEHLED

Premiér Bohuslav Sobotka vyjednal v Bruselu výjimku, aby Česko mohlo pokračovat ve výstavbě deseti prioritních staveb, u kterých propadla studie EIA. Další desítky staveb se to ale netýká a řidiči i lidé žijící kolem silnic, které mají obchvaty a nové dálnice nahradit, tak budou muset čekat, než ministerstvo a ŘSD vypracují nové studie o dopadech na životní prostředí.

Premiér Bohuslav Sobotka vyjednal výjimku pro desítku staveb. Ta byla podmíněna urychleným schválením novely o EIA (studie o dopadech na životní prostředí), kterou poslanci ve středu také schválili. Stát může v příštím roce začít stavět. Na stavby, ačkoliv jejich vyhodnocení dopadů na životní prostředí bylo vypracováno podle starého zákona, bude moci vláda využít peníze z evropských fondů a Evropská komise je nebude nijak zpětně zpochybňovat.

 

Vládní seznam prioritních staveb zahrnuje modernizaci železniční tratě ze Sudoměřic do Votic a devět silničních staveb. Uleví se například obyvatelům Českých Budějovic. Dlouho očekávaná dálnice D3 nebude končit před krajským městem, ale vytvoří jeho východní obchvat a povede až k Třebonínu. Na další pokračování směrem ke Kaplici a k hranicím s Rakouskem si ale motoristé ještě počkají. Zbývající tři úseky mají také propadlou EIA a výjimka se na ně nevztahuje.

 

Na vládním seznamu jsou i další důležité dálniční úseky. Stát tak může začít stavět dálnici D35, která vytvoří nové spojení Prahy s Moravskoslezským krajem, pokračovat ve výstavbě dálnice D11 až k Jaroměři, postavit zbývající úsek dálnice D1 z Říkovic do Přerova, první úsek D49 z Hulína do Frýštáku, který napojí průmyslovou zónu Holešov. Kapacitní silnice I/11 propojí Ostravu a Opavu. Obchvatu se dočkají v Otrokovicích a tři úseky přibudou na dálnici D6 z Prahy na Karlovy Vary.

 

https://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/640x800/Jun2016/1884617.jpg?d41d

 

Další stovky kilometrů dálnic ale musí čekat na vypracování nové studie EIA. Nejoptimističtější odhady hovoří o zpoždění minimálně o půl roku. A mezi stavbami, které propadlá EIA zasáhla, jsou i klíčové silnice.

 

Přepracovat se bude muset třeba v případě tří chybějících úseků pražského okruhu, tedy dálnice D0. Dálnice D6 z Prahy do Karlových Varů sice získala tři výjimky, konkrétně týkající se pokračování z Nového Strašecí do Řevničova a obchvatu Řevničova, tedy dvou úseků, které navazují na část postavenou u Prahy, a také na obchvat Lubence. Mezi těmito úseky jsou ovšem další čtyři, které mají propadlou EIA a další čtyři úseky chybí k tomu, aby se dálnice dostala až ke Karlovým Varům. A ty se kvůli EIA také nemohou začít stavět.

 

 

Kvůli čtyřem úsekům s propadlou EIA se nemůže stavět většina pokračování dálnice D4 od Příbrami dále na jih. EIA podle starého zákona je problémem také pro Brno a pokračování výstavby městského okruhu. Stejné problémy brzdí také výstavbu desítek obchvatů. Na ten tak budou muset nadále čekat třeba v Nové Pace, v Chrudimi, Svitavách, Opavě, Krnově, Karviné nebo v Klatovech.
 

Studie EIA, tedy vyhodnocení vlivů na životní prostředí, musí mít každá velká stavba. V Česku tyto studie původně upravoval zákon číslo 224 z roku 1992. V souvislosti se vstupem do Evropské unie byl ovšem tento zákon v roce 2001 přepracován. Tady ovšem vzniká zásadní problém. Mnohé stavby totiž byly naplánovány ještě před tímto datem, vyhodnocení vlivů na životní prostředí mají podle starého zákona.

Odkazy jsou pouze informační, jejich obsah není předmětem zpravodajského servisu.